Smartfon – czy wiesz, jak wpływa na Twój kręgosłup?

0
Smartfon – czy wiesz, jak wpływa na Twój kręgosłup

Kręgosłup jest nieustannie narażony na rozmaite przeciążenia i czynniki, które mogą powodować dolegliwości bólowe. Jednym z nich jest częste korzystanie ze smartfonów. Na szczęście istnieją sposoby, by minimalizować ten negatywny wpływ i zapobiec problemom z kręgosłupem!

Z tekstu dowiesz się:

  • w jaki sposób korzystanie ze smartfonów wpływa na zdrowie – w szczególności na kręgosłup szyjny,
  • jakie ćwiczenia na kręgosłup szyjny pozwalają zminimalizować przykre dolegliwości.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Common Sense Media przeciętny nastolatek spędza przed ekranem smartfona lub tabletu 6 godzin i 40 minut dziennie. Nie lepiej jest w przypadku osób dorosłych, dla których urządzenia mobilne są coraz częściej narzędziem codziennej pracy. Co jeszcze bardziej niepokojące, brytyjscy naukowcy dowiedli, że użytkownicy smartfonów myślą, że korzystają z nich dwukrotnie krócej niż ma to miejsce w rzeczywistości.

Jak smartfon może wpływać na zdrowie?

Smartfony z pewnością w wielu aspektach ułatwiają nam życie, ale wielogodzinne pochylanie się nad wyświetlaczem bardzo negatywnie wpływa na nasz kręgosłup, zwłaszcza jego odcinek szyjny. Jest on zmuszany do przyjmowania długotrwałych, nienaturalnych pozycji – jego poszczególne struktury anatomiczne są przeciążane i przez długi czas pozostaje w bezruchu. Oprócz dolegliwości bólowych może to powodować ograniczenie ruchomości kręgosłupa szyjnego, a nawet wady postawy, zwłaszcza u dzieci.

Problemy z kręgosłupem to jednak nie wszystko. Długotrwałe wpatrywanie się w ekran smartfona podrażania wzrok i powoduje bezsenność, natomiast częste pisanie SMS-ów i korzystanie z klawiatury może prowadzić do zwyrodnień kciuka oraz chorób nadgarstka.

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – przykłady

Jeśli spędzasz dużo czasu ze smartfonem – czy to w celach zawodowych, czy rozrywkowych – pamiętaj o tym, by przynajmniej raz na godzinę zrobić sobie przerwę i wykonać serię prostych, nieobciążających ćwiczeń, które pozwolą rozluźnić mięśnie kręgosłupa szyjnego i rozruszać jego poszczególne elementy.

  • Usiądź na krześle, wyprostuj się, zbliż brodę do szyi. W takiej pozycji skręć głową w prawo i w lewo. Wykonaj dwie serie po sześć powtórzeń.
  • Usiądź na krześle, wyprostuj się, oprzyj ręce na siedzisku. Odchyl głowę do tyłu i w takiej pozycji skręć głową w prawo i w lewo. Wykonaj dwie serie po sześć powtórzeń.
  • Usiądź na krześle, wyprostuj się, jedną rękę oprzyj na siedzisku pod pośladkiem, drugą chwyć głowę. Wykonaj skłon głowy w bok i lekko naciskaj siedzisko. Rozciągaj mięśnie kręgosłupa szyjnego przez 30–60 sekund.

Jeśli podczas wykonywania tych ćwiczeń odczuwasz ból kręgosłupa, najlepiej zgłoś się do lekarza ortopedy. Być może doszło już do nadwyrężeń lub zmian zwyrodnieniowych i konieczna będzie profesjonalna rehabilitacja.

Umiar najlepszą profilaktyką!

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego 67% ankietowanych przyznało, że są świadomi zagrożeń zdrowotnych, jakie są skutkiem zbyt częstego korzystania ze smartfona. Dlatego warto przede wszystkim ograniczać jego użycie. Oczywiście bywa on niezbędny podczas pracy zawodowej, ale w domu warto skupić się na innych aktywnościach. Spotkania z przyjaciółmi będą bardziej satysfakcjonujące niż wymiana długich wiadomości. Z pewnością nie zaszkodzi także regularna aktywność fizyczna: spacery, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking czy inny ulubiony sport. Twój kręgosłup szyjny będzie Ci za to wdzięczny!

Źródło:

https://archiwum.radiozet.pl/Rozrywka/O-tym-sie-mowi/Uzaleznienie-od-smartfonow.-Ile-czasu-dzieci-spedzaja-przed-ekranem-00013939

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PvDKm_Gx6PcJ:www.ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/download/3899/pdf+&cd=3&hl=pl&ct=clnk&gl=pl

https://carolina.pl/wp-content/uploads/2017/05/CMC_Cwiczenia-prewencji-dolegliwosci-bolowych-odcinka-szyjnego.pdf

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here