Domowy gabinet – jak go urządzić i o czym pamiętać?
Wiele osób w obliczu pandemii, a czasem z wyboru stanęło przed koniecznością urządzenia domowego gabinetu. Taka przestrzeń musi odpowiadać standardom obsługi klienta, jeśli takową chce się prowadzić albo też wymogom pracy zdalnej. Warto zatem zastanowić się co powinno znaleźć się w takim pomieszczeniu i o czym należy pamiętać przy jego urządzaniu?
Czy warto postawić na wyciszenie ścian? Jakich materiałów użyć?
Projektując domowy gabinet trzeba pomyśleć o tym z jakimi pokojami będzie sąsiadował. To powinna być przestrzeń do której nie dochodzą żadne hałasy z zewnątrz i z której również nie wychodzą większe decybele. Zatem jeśli zamierzasz prowadzić wideokonferencje czy wideo spotkania albo zajmujesz się działalnością, która generuje sporo hałasu, np. jesteś testerem gier albo nagrywasz filmy promocyjne na portale społecznościowe, to w takich sytuacjach sprawdzi się wyciszenie ścian. Będzie ono również zasadne, gdy przyjmujesz klientów u siebie, zwłaszcza jeśli zależy Ci na poufności, bo np. wykonujesz praktykę adwokacką i udzielasz porad prawnych albo jesteś lekarzem prowadzącym domowy gabinet. To oczywiście tylko niektóre profesje i sytuacje, kiedy warto rozważyć odpowiednie wykończenie ścian w gabinecie. Sprawdzają się specjalne płyty akustyczne, które tłumią dźwięki. W tej roli dobrze sprawdzają się także płyty korkowe, czy tapety winylowe i są to rozwiązania tłumiące, dla mniej wymagających. Dla najbardziej wymagających są, sprawdzające się w studiach nagraniowych i radiu, piramidki wykonane z technicznej pianki akustycznej. O połowę mogą redukować hałasy także odpowiednio skonstruowane płyty g-k.
Miękka podłoga, która nie robi hałasu i odpowiednie oświetlenie
Ważna jest również podłoga, która nie pracuje tak jak drewno, a głównie parkiet, który nie raz potrafi skrzypieć przy każdym kroku. Dlatego najlepiej jest zdecydować się na podłogę korkową lub płytki winylowe. Takie podłogi najlepiej izolują akustycznie. Obok nich sprawdzają się oczywiście także wykładziny, jednak najbardziej prestiżowy charakter można uzyskać stosując płytki lvt. Oświetlenie w strefie pracy czy strefie przyjmowania klientów ma duże znaczenie, wszak wpływa na komfort. Warto zastosować sufit podwieszany, który podświetli każdą ze stref, wszak może być on niewielki i oparty np. na bazie półkola, co dodatkowo dodaje wnętrzu geometryzmu. Dobrze prezentują się również niewielkie lampki led albo umieszczenie dwóch kinkietów po obydwu stronach strefy roboczej.
Stworzenie ergonomicznej strefy pracy
Skoro już wiemy wszystko na temat wykończenia pora zabrać się za dobór wyposażenia. Zaczniemy od strefy pracy, wszak ona jest w każdym przypadku najważniejsza. Oczywiście inaczej będzie się prezentował domowy gabinet fizjoterapeuty i lekarza, a inaczej osoby zajmującej się marketingiem. W pierwszym przypadku poza klasycznym biurkiem potrzebny wszak będzie sprzęt specjalistyczny, choćby łóżko do badań i rehabilitacji, a w przypadku lekarza także ultrasonograf. Jednak dziś zajmiemy się klasycznym urządzeniem, czyli doborem biurka, półek i foteli biurowych. Zatem jeśli praca jest wielogodzinna, a dodatkowo wymaga tworzenia skomplikowanych projektów, warto wybrać biurko z regulowanym blatem, który można ustawić pod kątem i z którego można korzystać także w pozycji stojącej. To idealny wybór dla architektów. Do klasycznej pracy przed komputerem odpowiednie będzie biurko minimalistyczne wyposażone jedynie w blat. Oczywiście jeśli pod ręką chcesz mieć dokumenty, to może sprawdzić się model z kontenerkiem lub zamykaną półką. Takie biurka do pokoju są bardziej ergonomiczne. Fotel musimy dopasować do wysokości biurka. Na szczęście każdy ma regulację, więc nie będzie to problemem. Istotne znaczenie ma już nie tylko sama regulacja wysokości, ale w przypadku wielogodzinnej pracy w jednej pozycji także regulacja zagłówka czy podłokietników. W strefie pracy zdalnej nie może zabraknąć także słuchawek bezprzewodowych z mikrofonem oraz miejsca na postawienie kubka termicznego.
Przestrzeń wypoczynku lub przyjmowania klientów – zadbaj o ergonomię, prestiż i swoją efektywność
Nie tylko biurka do pokoju trzeba dobierać do specyfiki pracy, gdyż istotne zanczenie ma także strefa z meblami wypoczynkowymi. Jeśli ma to być twoja prywatna strefa, do której nie wpuszczasz klientów, a jedynie pozwala Ci się zrelaksować w trakcie przerwy, to sprawdzą się w niej worki sako. Zapewniają wygodę możesz się odprężyć, a nawet zdrzemnąć. Tam, gdzie zamierzasz przyjmować gości na pewno sprawdzą się klasyczne fotele tapicerowane, a także niewielki stolik kawowy.
Urządzenie domowego gabinetu wymaga dobrego projektu, a czasem też sporych nakładów pracy. Trzeba też pamiętać, by zapewnić ciągi komunikacyjne, aby zawsze istniała pełna swoboda przemieszczania się po gabinecie.